06 September 2014

Kenapa Ibu Hamil Sakit Belakang?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Semua.....

Hari ini saya nak cerita pasal kalsium. Kita semua memerlukan kalsium yang cukup untuk pembentukan tulang yang sihat. Jika badan kita kurang kalsium, mungkin akan hadapi masalah sakit-sakit sendi dan sakit tulang bealakang. Jika anda adalah ibu yang hamil. Anda memerlukan kalsium yang lebih untuk tumbesaran bayi anda.


Perasan tak kenapa kalau hamil, badan kita selalunya akan sakit tulang belakang, sakit pinggang, lenguh-lenguh satu badan, nak tidur pun jadi tak selesa...kenapa?

Sebab badan kita tak cukup kalsium. Bayi  memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang, jadi ibu perlu cukup kalsium dalam badan sebab nak bagi kalsium pada bayi. Kalau badan ibu tidak mencukupi kalsium, badan akan curi kalsium dari TULANG atau pun GIGI si ibu untuk membina tulang & gigi bayi dalam perut si ibu... Badan kita juga perlukan kalsium untuk menampung pembesaran dan berat bayi, jadi kita juga menggunakan kalsium. Cukup ker??? Tak cukup... Sebab itu badan ibu akan kerap sakit-sakit dan lenguh-lenguh badan.


Jadi jika si ibu susah nak minum susu atau tiada mengambil suplemen kalsium semasa hamil berkemungkinan besar GIGI si ibu akan mudah rapuh dan patah... Mungkin boleh berisiko menghidap Osteoporosis pada masa akan datang dalam usia yang masih muda. 


Berhati-hati yer pada si ibu hamil yang tidak suka minum susu atau jarang minum susu. Sayangilah diri anda dan bayi yang bakal lahir nanti. 


Jika anda tidak mahu gigi rapuh & menghidapi osteoporosis di usia yang masih muda, anda dinasihatkan untuk mendapatkan bekalan kalsium yang secukupnya. Perlu banyak meminum susu serta mengambil produk tenusu seperti bijiran dan keju. Ada sesetengah ibu hamil tidak lalu untuk meminum susu kerana mual dan tidak suka langsung minum susu walaupun tidak mengandung. Oleh itu untuk menambahkan kalsium, ibu hamil bolehlah mengambil supplemen tambahan seperti Ostematrix keluaran dari Shaklee.

Jika anda berminat nak mencuba suplemen Ostematrix ini, bolehlah menghubungi kami untuk membuat pilihan suplemen kesihatan anda... InShaaAllah, kami akan cuba membantu anda untuk membuat pilihan yang terbaik!




2 comments:

  1. A'a k.ummi..azie sekarang ni makin kerap sakit pinggang..encik suami la jd tukang urut..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Azie... Akak konsisten ambil 4biji ostematrix sebelum tidur..barulah ok cikit.. Alhamdulillah syukur sangat.. Kalau tak aduhh sakit tak leh tahan :)

      Delete