01 September 2014

Suplemen Meningkatkan Kesuburan Suami & Isteri

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Semua.....

Anda ingin hamil atau anda seorang suami dan ingin kan zuriat tapi tak tahu apa makanan tambahan yang bagus diambil bersama isteri/suami. Anda boleh baca info dibawah ini untuk tambahkan ilmu.... 

Suplemen yang disarankan bagi meningkatkan kesuburan suami & isteri :-

ISTERI

1) ESP
2) Vitalea
3) B Complex
4) Vitamin C
5) Alfalfa (terutama yang sakit bila bersama/masalah keputihan)
6) GLA (jika period tak regular/selalu mengalami period pain)

SUAMI

1) ESP
2) Vitalea
3) B Complex
4) Vitamin C
5) Vitamin E
6) Zinc Complex


Bagaimana pengambilan supplement Shaklee boleh membantu merawat masalah kesuburan (infertility) ini? 

Vitamin Asas
ESP, Vitalea, B Complex & Vitamin C adalah vitamin asas dan tunjang utama untuk kesihatan badan.

(1) ESP (Protein) - Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain2.

(2) Vitalea (Multivitamin) - Untuk memastikan keperluan 12 vitamin dan 7 galian dipenuhi. Rata-rata pengambilan makanan seharian kita tidak dapat memenuhi keperluan ini atas banyak sebab dan kekangan. Keunikan Vitalea @ Multivitamin Shaklee ini adalah kerana ianya mengandungi iron formula yang sangat penting bagi tubuh badan.

(3) B Complex - Suplemen ini paling penting untuk mengelak kemurungan (anti-stress), menstabilkan hormon & memberi tenaga. Keunikan B Complex Shaklee adalah kerana turut mengandungi Folic Acid dan Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon. Asid Folic juga penting bagi pembentukan janin bagi mengelak melahirkan anak cacat.

(4) Vitamin C - Membantu proses sintesis hormon-hormon kritikal yang berkaitan dengan seks dan kesuburan seperti androgen, estrogen & progesteron.

Vitamin Kesuburan

(5) Vitamin E & Selenium - Membantu meningkatkan hormon seks baik lelaki mahupun wanita. Ia memang terkenal sebagai “vitamin seks”. Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel-sel baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

Keunikan Vitamin E Shaklee adalah mengandungi silenium dan kebanyakkan vitamin E di pasaran adalah dijual berasingan dengan silenium. Ia juga sangat bagus untuk jantung tetapi waktu yang sama ia boleh meningkatkan pengeluaran hormon seks testosteron.

(6) Zinc Complex - Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone, membantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid). Secara keseluruhannya, Zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan Zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat.

Zinc memberi kesan terhadap berbagai hormon termasuklah hormone sex, hormone thyroid, kemandulan bagi lelaki dan perempuan, prostate, thyroid yang tidak aktif. Kekurangan zinc juga dikatakan antara sebab kemandulan – Istilah yang di gunakan adalah “Below the level of technical sterility” bermaksud di bawah paras kesuburan. Ia mempengaruhi bilangan sperm (sperm count) dan pergerakannya (sperm motility). Jadi, zinc ni memang penting untuk kesuburan.

Zink digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina.

(7) Alfalfa Complex - Diamalkan oleh wanita, terutama bagi mereka yang rasa “sakit ketika bersama”, membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah). Ada juga sesetengah sumber yang mengaitkan Alfalfa bantu di dalam masalah PCOS.

(8) GLA Complex - Diamalkan oleh wanita, terutama yang menghadapi masalah haid tidak teratur. Gamma Linolenic Acid (GLA) bantu wanita hasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti, yang juga dikenali sebagai ”Mukus serviks putih telur (egg white cervical mucus)”. Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis, berair, cerah & likat, dan sangat2 membantu sperma berenang terus ke uterus, keTiub Fallopio, dan ke telur (ovum). Tambahan, cecair serviks yang sangat subur ini juga akan bantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam Tiub Fallopio, yang mana akan membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan hubungan seksual semasa si isteri sedang subur (waktu ovulasi).

Vitamin ini sebaiknya diambil bersama suami dan isteri. Walau bagaimanapun, anda mungkin tidak perlu ambil semua. Ianya bergantung pada sejarah kesihatan anda suami isteri. Kalau boleh vitamin ini sebaik-baiknya diambil secara konsisten. Kenapa ya?? Sebab vitamin ambil masa untuk membaiki sel badan kita sekurang-kurangnya selama 90 hari.


***Peringatan: Vitamin Shaklee ini hanyalah sebahagian daripada usaha sahaja, ya. Taraf kesihatan anda suami isteri turut menjadi faktor utama kesuburan, dan pastinya rezeki ini datang dari Allah Yang Maha Esa! TIADA JAMINAN anda akan terus mengandung selepas mengamalkan vitamin semulajadi ini. Namun harus diingat, soal rezeki ini semuanya dari Allah. Kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan segalanya. Sebagai manusia harus berusaha, berdoa dan bertawakal kepadaNya. InsyaaAllah..



Jika anda berminat nak mencuba suplemen Shaklee ini sebagai usaha anda untuk hamil, bolehlah menghubungi kami untuk membuat pilihan suplemen kesihatan anda... InShaaAllah, kami akan cuba membantu anda untuk membuat pilihan yang terbaik!



No comments:

Post a Comment