20 November 2014

Penyusuan Susu Ibu Permulaan Terbaik Bayi Anda

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Semua….

Hari ini saya ada pemeriksaan kehamilan minggu yang ke 39 :) Kejap jer masa berlalu kan. Minggu depan dah sampai tarikh 'due date'. 

Semasa tengah menunggu giliran untuk diperiksa, tiba2 nama saya dipanggil oleh nurse untuk diwajibkan mendengar sesi taklimat tentang "Penyusuan Susu Ibu". Masa nama kena panggil tu rasakan malas jer nak dengar. Dah pernah dengar pun. Dalam hati ni duk cakap tak payah dengar dah kot. Lagi pun dah pernah ada pengalaman menyusukan anak pertama dulu. Tapikan bila pikir balik, fikirkan positifnya baik dengar mana tahu leh dapat info2 baru untuk tambahkan ilmu kan. Lagi pun memang tak boleh nak elak, nurse kata wajib dengar yer. Tak perlah bukan lama pun dalam 10-15 minit jer. Lepas sesi taklimat tu tak sangka siap dapat free gift lagi tau... Tak menyesal pergi ('',)

Free Gift dari PPUKM

Pada pendapat saya, semua ibu-ibu yang hamil patut dengar taklimat ini untuk info persediaan menjayakan penyusuan susu ibu secara ekslusif selama 6 bulan dan diteruskan sehingga 2 tahun.. Walaupun saya berjaya menyusukan anak pertama sehingga lebih 2 tahun, tapi taklimat macam ni patut kita dengar untuk info2 baru dan mengingatkan kita semula cara penyusuan yang betul! Memang banyak info yang korang patut tahu. Jika kita kurang ilmu, mungkin untuk menjayakan penyusuan susu ibu tak kan tercapai. Ini pendapat saya lah kan, tapi terpulang pada pandangan individu masing-masing untuk menilainya macam mana... Setiap pendapat tak sama walaupun rambut sama hitam bak kata orang2 tua cakap..hehe...

Jururawat Terlatih PPUKM yang memberi taklimat 
Kat bawah ni antara pamphlet yang disediakan di dalam bilik taklimat tu. Saya kongsikan di blog ni untuk info bersama. Saya sempatlah ambik gambar slide yang disampaikan oleh jururawat tersebut. Nanti saya cerita info yang saya dapat masa mendengar taklimat Penyusuan Susu Ibu tu di entry yang lain yer. 

Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas
Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas
Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas
Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas

No comments:

Post a Comment