12 November 2014

Bahaya Tak Tekanan Darah Tinggi Semasa Hamil?


Assalamualaikum & Salam Sejahtera Semua….

Sumber Google
Sebenarnya memang dah lama nak kongsi tentang kebahayaan darah tinggi semasa hamil ni. Tapi tak reti sangat nak cerita macam mana... Boleh ker macam tu? Sebab masa anak pertama dulu pengalaman sendiri yer dah nak hujung bersalin tak silap 35 minggu ker 34 minggu gitu detect ada kencing kotor.  

Pastu setiap minggu kena pergi ambil ujian urine mesti protein tinggi. Sampai lah kena simpan kencing dalam tabung besar sepanjang 12jam.. Sebab nak tahu keputusan samada urine kita ni memng betul2 ada protein tinggi atau tak. Masa 38 minggu tahu keputusan.. YES, urine ku protein tinggi. Salah satu sebabnya kurang minum air masak. Sebab tu ketika hamil penting yer minum air masak secukupnya dan jaga pemakanan dengan betul. Dan vitamin pun jangan lupa ambil untuk memenuhi nutrisi yang mencukupi untuk bb dan ibu sekali. 

So, apa lagi kena tahan terus lah untuk bersalin awal.. walaupun belum ada tanda sakit nak bersalin. Time2 tu gak lah bila check darah tinggi ku naik. Tak turun-turun.. pastu ada pening-pening cikit. Doktor kata tak boleh tunggu lama, perlu bersalin gak hari ini.  Sebab tu tanda-tanda pre-eclampsia (hampir nak ke sawan = kencing kotor+tekanan darah tinggi) 

Jadi ku terpaksa lah induce :( Tulah kurang lagi minum air masak kan.. pemakanan pun tak jaga.. vitamin tu tak ambil port sangat.. Jadi bersalin kali ini saya lebih berhati2 dan rajin makan vitamin tau.. Alhamdulillah dah nak masuk 38 minggu ni semuanya berjalan baik.. Syukur sangat. Mudahan kekal hingga bersalin dan melahirkan bayi secara normal. Insyaa Allah

Ok, jom baca info kat bawah ni perkongsian dari kawan baik saya Siti Amilia.

**************************
Tekanan darah yang normal untuk orang yang tidak mengandung ialah 140 ke 90, tetapi bagi ibu mengandung tekanan yang normal ialah 110-70 atau 120-80.

Berlaku selepas usia kandungan 20 minggu - ini dipanggil Gestational Hypertension. Inilah yang dikatakan tekanan darah tinggi semasa mengandung.

Bagaimana ini terjadi?
Darah tinggi terjadi kepada ibu mengandung kerana perubahan yang berlaku pada proses perkembangan uri.“Perkembangan uri sangat penting semasa proses kehamilan. Di dalam uri terdapat banyak saluran darah. Tekanan darah berlaku apabila salur darah dalam uri (spiral arteri) tidak berkembang seperti yang sepatutnya (mengecut) dan menyebabkan darah tidak mengalir dengan sempurna”. 

Risiko / Komplikasi
  • Bayi
Apabila darah tidak dpt mengalir degnan baik, tentunya nutrisi secukupnya tidak dapat diberikan kepada janin. Ini akan mengakibatkan risiko kecacatan, kelahiran pra matang dan juga ekmatian dalam perut.
  • Ibu
Ibu mungkin mengalami sawan, malahan boleh menyebabkan strok jika tekanan darah terlalu tinggi.Ini akn menyebabkan risiko kematian ibu dan bayi sekaligus.
  • Cadangan
Pengambilan Omega Guard Shaklee seawal trimester ke-2 membantu mengawal tekanan darah. Ini kerana omega 3 bertindak membersihkan saluran darah dari dipenuhi kolesterol yang menyebabkan saluran darah sempit. Selain itu kandungan DHA dan EPA baik untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan. 

*****************************

Omega Guard Shaklee ni banyak kelebihan jika korang rajin amalkan.. 
Siapa yang memerlukan Omega ni?

  • Ibu hamil (perkembangan otak bayi dalam kandungan, kurangkan risiko lahir pramatang, dan mengurangkan alahan bayi selepas bayi dilahirkan)
  • Ibu menyusu (perkembangan otak bayi)
  • Kanak-kanak (Usia 0-6 tahun adalah peringkat umur yang sangat kritikal dimana pertumbuhan otak yang pintar perlukan makanan yang kaya denagn asid lemak Omega 3, DHA dan EPA. dan bagus untuk sistem imunisasi kanak2, asma, eczema)
  • Individu yang ingin mengawal berat badan (Omega 3 meningkatkan hormone Leptine yang mengawal selera makan dan membakar lemak lebih cepat)
  • Individu yang ingin meningkatkan kepekaan , daya ingatan, kecekapan kerja 
  • Lelaki yang mementingkan kesihatan - memelihara dari penyakit jantung, strok, obesiti, kencing manis dan banyak lagi
  • Wanita yang mementingkan kecantikan (flawless skin) dan kesihatan (tulang dan sendi)

Jika berminat nak mencuba suplemen ini, bolehlah menghubungi kami untuk membuat pilihan suplemen kesihatan anda... InShaaAllah, kami akan cuba membantu anda untuk membuat pilihan yang terbaik!



No comments:

Post a Comment