06 February 2014

Kenapa Ibu-Ibu Kerap Jadi Pelupa...

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Semua.

Selalu tak anda perasan kalau sedang hamil atau lepas melahirkan anak, ibu-ibu semakin menjadi pelupa.. "Lost memory" kejap.. Adakah tanda-tanda ini mungkin disebabkan umur anda makin meningkat? Anda nak tahu jawapannya? Ada cara untuk mengatasinya? Nak tahu jawapan kena baca penerangan selanjutnya di entry kat bawah ni ('',) Entry ni lebih kepada ibu hamil. Tetapi ramai jer ibu-ibu yang lepas bersalin jadi pelupa. Orang kata banyak sangat urut putus. Tak tahu lah kata-kata tu betul atau tidak. Mudahan kita sebagai kaum wanita terutama ibu-ibu muda ni tak naklah dikatakan orang yang kerap pelupakan...

...................................................................


Sebenarnya pelupa di kalangan ibu hamil atau sering disebut “pregnancy brain” berlaku akibat perubahan hormon, sehingga mempengaruhi tugas otak bahagian hippocampus

Perasaan yang tidak menentu dan meningkatnya rasa gelisah dan khuatir akibat perubahan hormon turut mempengaruhi fungsi memori bakal ibu. 

Tip berikut mungkin boleh membantu anda mengatasi masalah ini:- 

1. Bertenang. Cuba luangkan satu masa untuk diri sendiri berehat tanpa memikirkan perkara yang berat. Secara tidak langsung, ia membantu tubuh dan fikiran juga akan lebih tenang. Kepenatan menjadi salah satu faktor utama masalah lupa. 

2. Makan ikan terutama yang kaya dengan asid lemak Omega-3 seperti salmon, tuna dan ikan kembung. Ia juga membantu memori atau daya ingatan ibu hamil, bahkan asid lemak Omega-3 juga baik untuk pertumbuhan dan perkembangan otak janin. 

3. Melakukan aktiviti sukan selama tiga kali dalam seminggu selama 20 minit, akan membuatkan aliran darah yang membawa oksigen ke otak akan meningkat. Keadaan ini akan membuatkan otak memperbaiki sel-selnya serta sistem kerjanya. 

4. Latihan hujung jari. Rangsangan otak akan melancarkan peredaran darah ke otak. Pengaliran darah yang lancar akan membantu membuang “sampah-sampah” yang menghalang laluan nutrisi untuk mencapai otak. Lakukan aktiviti yang melibatkan hujung jari sebagai bentuk rangsangan. 

5. Lekatkan nota pengingat di kawasan yang selalu anda lalu seperti meja kerja, peti sejuk, cermin meja solek. Gunakan kertas nota warna-warni supaya lebih mudah mengingatkan anda. 

6. Gunakan sepenuhnya telefon pintar yang menyediakan aplikasi kalendar dan pengingat automatik untuk merekodkan apa yang perlu dilakukan dalam satu hari dan sebagainya.

Bagi saya salah satu cara untuk mengatasi risiko menjadi pelupa adalah mengamalkan suplemen omega & lechitin. 




Jika anda ibu hamil & menyusu, omega juga bagus untuk otak anak anda lebih bijak. Untuk ibu itu sendiri, kelebihan omega bagus untuk kecantikan kulit & pembakaran lemak dalam badan. Bagi suplemen lechitin pula selain untuk mengelakkan jadi pelupa atau menghalang Alzheimer, ia membantu sebagai agen pemecahan lemak yang degil. Kelebihan lain lechitin bagi ibu menyusu pula dapat mengatasi breast bengkak yang disebabkan pengaliran susu tersumbat (clog ducts).

Kelebihan suplemen Shaklee nak makan sebab tak nak jadi pelupa tapi dapat kelebihan yang lain. Best kan?? Tak perlu beli suplemen yang berasingan.. Lagi satu bukan kaum ibu jer leh ambil, kaum bapa, wanita bujang, lelaki bujang pun leh ambil suplemen ni.

Jika anda berminat nak mencuba suplemen bagi mengelakkan menjadi kurang pelupa, bolehlah menghubungi saya atau pun suami (bagi kaum lelaki jika segan nak hubungi saya) untuk membuat pilihan suplemen kesihatan anda... InShaa Allah, kami akan cuba membantu anda untuk membuat pilihan yang terbaik!


No comments:

Post a Comment