20 January 2014

Kelebihan Susu Ibu

Assalamualaikum Semua...

Tadi belek2 nota terjumpa keratan akhbar yang saya simpan nak masuk dalam blog ni. Asyik terlupa jer nak taip :) Info ni dari surat khabar Berita Harian |20 Ogos 2013. Info tentang faedah susu ibu. Banyak lagi sebenarnya kelebihan susu ibu terhadap bayi & ibunya itu sendiri. Dibawah ni antara kelebihan yang anda boleh baca.
  • Kajian menunjukkan bayi diberikan susu ibu mempunyai risiko obesiti yang rendah berbanding kanak-kanak yang diberi susu formula.
  • Risiko penyakit kronik ibu yang tidak menyusukan bayi adalah 30% hingga 200% lebih tinggi berbanding ibu menyusukan bayi mereka.
  • Keadaan ini menyebabkan berlaku peningkatan dramatik penyakit kencing manis dan lain-lain dan menambah kos penjagaan kesihatan individu dan negara.
  • Manfaat kepada ibu termasuk cepat pulih selepas bersalin, membantu mengurangkan berat badan, kurang risiko terhadap osteoporosis serta barah ovari dan payudara.
  • Pelbagai kajian menjelaskan penyusuan susu ibu memberi manfaat jangka panjang, termasuk meningkatkan pencapaian intelek, perlindungan terhadap tekanan darah tinggi, menurunkan paras kalesterol darah serta mengurangkan kejadian diabetes mellitus dan obesiti ketika dewasa.
Sekarang ni banyak pasaraya-pasaraya dah menyediakan bilik penyusuan untuk kelesaan ibu-ibu di Malaysia menyusukan bayi mereka. Jadi bagi ibu-ibu muda jangan segan atau malu untuk meyusukan bayi kita. Jika segan menyusukan di khalayak ramai, anda boleh ke bilik penyusuan yang telah disediakan untuk memberikan susu terbaik ini untuk bayi anda.. Dibawah ni salah satu kata-kata dalam bilik penyusuan yang saya pernah masuk, tapi maaflah saya dah lupa kat mana.. tak silap salah satu pasaraya di negeri Melaka. Saya sangat suka ayatnya...

No comments:

Post a Comment