16 October 2012

Bila Anak Demam... Apa Perlu Buat???

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Semua….

Pagi ni saya nak share tentang pengalaman saya apa yang saya buat bila anak demam.. Sekarang ni mmg musim demam kan?? xkiralah anak ker..ibu ker ayah...tapi bila anak demam...ibu ngan ayah mmg risau kan...saper xrisau bila badan anak panaskan?? Lebih-lebih lagi anak bau sorang macam saya ni..hihi..tu lah pengerang jantung..tulah tempat kita berkasih saying bila si ayah sibuk ;) melalut plak..ok terus pada point apa saya buat bila anak demam??? 

Sumber Google
Pertama – Ambik bacaan suhu badan anak guna thermometer…benda ni boleh beli kat farmasi atau Watson..Setiap rumah perlu ada benda ni terutama bagi kita yang ada anak.. Setiap sejam sukat suhu badan anak bila badan anak mula terasa panas.. Bila saya sukat suhu badan dekat ketiak anak saya dah mencapai suhu 37°c…saya dah risau..nak tahu naper?coz anak saya pernah kes demam gigil2 mcm nak ke sawan tu…hanya Allah jer yg tahu perasaan saya masa tu..tu lain kali saya cerita erkk..apa yg saya wat plak.. 


Kedua – Saya mandikan anak saya dengan Basic-H… Orang2 tua kata bila anak demam jgn mandikan dia..nnti tambah teruk…salah sebenarnya..kita perlukan mandikan dia untuk buang haba panas dalam badan dia…lagi satu jgn selubung2 anak dgn selimut ker kain ker..pakai baju sejuk ker.. fakta ni memang betul..saya refer ngan doctor…masa anak saya kna demam panas teruk dulu…bagi anak-anak terutama yg bawah 5 tahun..kita mandikan dia air suam yer…doctor cakap antibody budak lain dgn orang dewasa..bila mandikan air suam..pengewapan panas dalam badan dia akan keluar bila mandikan air suam. Ohh yer apa tu Basic H..benda ni dalam bentuk cecair.. banyak kegunaannya yang lain ..cecair tu titiskan 2-3 titik dalam air mandian anak…pastukan mandikan dia.. fungsi dia untuk turunkan suhu. Kalau anak xmahu mandi..ambik kain rendam dalam air mandian dia tadi..kain tu perahkan..lap pada seluruh badan anak… 


Ketiga – Makan Vitamin C… Dinasihatkan agar mengambil 2 biji vitamin C. Satu pagi dan satu malam.. Sebiji vitamin dipatah dua sebelum dimakan. Kenapa erkk perlu di patah dua??? Ianya untuk mempercepatkan penyerapan Vitamin C sebab Vitamin C Shaklee ni sustained release. Maksudnya ia dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam badan. Tapi in case of demam/selesema/batuk, badan kita perlukan lebih Vitamin C dari biasa dan perlukan ianya cepat. Bila kita patahkan, ia akan terus masuk ke dalam tubuh. Disebabkan anak saya masih menyusu dengan ibunya lagi. Jadi ibu dia yang makan vitamin C ni. Vitamin C yang si ibu makan akan disalurkan ke dalam susu ibu dan manfaat dapat kat anak. 


Keempat – Bagi nutriferon…Nutriferon ni dalam bentuk minuman dalam paket kecil..leh campur ngan air panas,suam atau sejuk..sehari 1 paket jer.. Disebabkan anak saya 1 tahun 9 bulan.. masih menyusu dengan saya..jadi sayalah minum..saya just bagi dia 2-3 sudu jer..coz sibuk nak minum gak bila nampak ibu dia minum..hihi..Apa erkk fungsi dia?? Minuman ni untuk menguatkan system imun@ sebagai immune booster..bagi ibu menyusu..awak minum nutriferon tu..pastu kerapkan susu anak..so minuman tu akan berpindah pada anak..tambahan ngan khasiat susu ibu memang tidak boleh ditandingi J betul tak?? Yerlah bila anak kena kuning pun..nurse akan paksa kita susukan baby sekerap yg mungkin utk hilangkan kuning…

Shaklee Nutriferon (Credit : ShakleeGL Group)
Selain Nutriferon ni bagus untuk demam, selsema, batuk & resdung... sebenarnya, ada BANYAK LAGI faedah Nutriferon ni ...

Antara faedah utama Nutriferon :

Menguatkan sistem imun dalam 3 hari - ia adalah satu-satunya interferon semulajadi di dunia. kajian telah menunjukkan bahawa interferon mampu untuk merangs
ang dan meningkatkan keseluruhan sistem imun badan dengan menghubungi pembunuh semulajadi dalam badan untuk tindakan: T-sel, B-sel, dan macrophage.

Melawan kanser dan tumor - interferon semulajadi mengandungi polisakarida aktif yang merangsang dan mengaktifkan immunoglobulin untuk melawan tumor dan sel-sel kanser. Juga, ia boleh mengurangkan ketidakselesaan semasa rawatan kemoterapi.

Melindungi terhadap influenza - ia mengimbangi reponses imun alahan alam sekitar dan pencemaran udara, berkesan melindungi kemudaratan oleh pelbagai virus, mikrob, yang termasuk demam, selsema, alahan, keradangan dan influenza.

Meringankan tekanan dan kelesuan - membantu mengatasi  kelesuan yang disebabkan oleh kebimbangan, tekanan, keletihan, dan gaya hidup aktif.

Kelewatan Penuaan - formula unik Nutriferon merangsang pengeluaran macrophage dalam usaha untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman pesat. Oleh itu, sel-sel menjadi lebih sihat.

Mengurangkan jangkitan pesakit Hepatitis B & C - keberkesanan Nutriferon dalam memerangi virus boleh mengurangkan jangkitan dan mengurangkan sebarang ketidakselesaan, misalnya, kembung, mual, dan lain-lain muntah pesakit Hepatitis B dan C.

Meningkatkan Menopaus - Membantu masalah yang timbul kerana menopaus seperti darah tinggi, kolestrol tinggi, peredaran darah dan pelbagai masalah lain.

Membantu masalah PMS - Terbukti secara klinikal untuk meningkatkan gejala-gejala yang disebabkan oleh ketidakseimbangan endokrin sistem iaitu menstrual cramps, sakit-sakit belakang, tender breasts, jerawat, keresahan, masalah tidak dapat tidur dan mood swing.

Alhamdulillah..lepas 3 hari saya berusaha untuk anak saya...demamnya hilang...dah xpanas dah...Syukur sangat...Kita hanya berusaha kan..Allah penentunya...disamping kita ambil inisiatif makan supplement jangan lupa berdoa padaNya cepat sembuhkan anak kita...mudahan pengalaman saya ni dapat dimanfaatkan pada anda semua...

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Jika anda berminat untuk mencuba produk Shaklee yang selamat untuk anak-anak kita ni bolehlah menghubungi saya...


No comments:

Post a Comment