18 August 2014

Anak Sakit Perut VS Sembelit

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Semua.....

Adakah anak anda sering mengalami sembelit? atau sering mengadu sakit perut? Jika anak anda mengalami masalah ini jom baca artikel dibawah ni. Mungkin info ini dapat membantu kita sebagai ibu bapa menyelesaikan masalah sakit perut atau sembelit yang dihadapi oleh anak-anak. 




Masalah sakit perut antara masalah biasa yang dihadapi oleh kanak-kanak. Antara gangguan pencernaan yang sering berlaku oleh kanak-kanak adalah masalah sembelit. Sembelit adalah suatu keadaan di mana kekerapan membuang air besar menjadi kurang atau kesukaran membuang air besar.

Sembelit pada kanak-kanak juga disebabkan oleh pengambilan susu yang berlebihan, kurang pengambilan serat kerana kanak-kanak tidak suka makan sayur atau kurang minum air putih. Sembelit akan membuatkan kanak-kanak mengalami kesakitan ketika mengeluarkan najisnya.

Oleh kerana itu, ada segelintir kanak-kanak sanggup menahan diri daripada membuang air besar sehingga menyebabkan najisnya menjadi lebih besar dan keras. Sembelit berlarutan yang teruk melebihi tiga minggu. Ia boleh menyebabkan masalah buasir.

Cara penyelesaiannya
  • Perhatikan makanan yang diambil oleh anak anda. Sediakan diet atau pemakanan yang seimbang seperti sayur-sayuran, serat tinggi dan banyakkan minum air putih. Adakah anak anda makan terlalu banyak makanan yang diproses seperti biskut, coklat dan kentang goreng. Sebaliknya ambil sedikit buah dan sayur-sayuran.
  • Singkirkan makanan tidak ‘sihat’ seperti makanan ringan daripada menunya. Beri anak anda makanan berserat tinggi secara seimbang. Sediakan buah atau jus buah secara rutin.
  • Galakkan anak anda ke tandas secara rutin. Waktu terbaik adalah sewaktu perutnya penuh makanan atau sedang kekenyangan.
  • Bawa anak berjumpa doktor sekiranya masalah sembelitnya berlarutan lebih daripada seminggu.
  • Sebagai alternatif lain anda boleh juga mencuba makanan tambahan seperti  minuman Meal Shakes dari Shaklee. Minuman ini boleh diambil oleh anak-anak yang berumur setahun keatas. Rasa yang hebat, pek minuman extra nutrisi yang mudah dibancuh dan dicampur dengan hidangan lain. Minuman ini menawarkan 19 vitamin dan mineral penting dan kaya dengan sumber kalsium serta sumber protein yang hebat. Ia juga merupakan nutrien asas untuk tumbesaran kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar untuk kekal kuat dan sihat.

No comments:

Post a Comment