09 October 2015

Renungan Bersama Nak Ikhlas Solat Dhuha

Assalamualaikum & Salam Jumaat Kawan-Kawan ('',)

Renungan peringatan kita bersama sebagai hamba Allah.
..........................♡♡♡♡♡...........................

Google Picture
Pernah ada satu soalan maut dari seorang sahabat. Dia cakap, dia buat Dhuha tapi rasa tak Ikhlas. Sebab dia buat dhuha sebab nak kaya, nak sales jalan. Nak rezeki banyak. Lama dah dia simpan, tapi tak tahu nak tanya sapa. Lalu dia tanya saya.

Sahabat tu kata. Dia buat dhuha, kadang bila dia buat dhuha, tapi takde sales, lagilah dia tak ikhlas. Ermmm, saya pun bukan ustazah. Tapi saya cuba menjawab untuk menukar persepsi dia. Bukan saya juga boleh buat dia ikhlas. Saya pun masih berlobang sini sana. Keihlasan saya pun masih belum tentu solid. Entah-entah 5% pun penat nak sampai.

Saya jawab.....
Laila (bukan nama sebenar), awak rasa tak ikhlas sebab awak rasa dhuha tools untuk awak minta lebih dengan Allah. Buat sebab nak dapat ganjaran. Sebenarnya, nilai kehambaan dalam diri awak tinggi, awak nak buat dengan rasa kehambaan.

Jadikah dhuha surat cinta, catatan syukur, ekpressi terima kasih dari awak untuk Pencipta. Awak bangun pagi, jantung awak berdengup sihat, tiada sesak dada - ada orang bangun, mesin oksigen di tepi, jantung dah tak boleh operasi sendiri. Syukurlah...

Ada orang bangun, sudah tidak dapat melihat. Meraba-raba dalam kegelapan dunia. Awak boleh melihat orang yang awak sayang, boleh melihat senyuman si anak.

Awak bangun dalam kekalutan, masih sempat sediakan sarapan walaupun roti dan telur untuk anak-anak, menghantar mereka kesekolah. Ada orang anakknya makan rumput, mencari makanan di tong sampah. Tak mampu nak hantar anak kesekolah. Anak kecil terpaksa bekerja membantu keluarga.

Laila (bukan nama sebenar), 
Terlalu banyak nak di syukurkan. tak perlu saya beritahu satu persatu. Mulai esok, tukar persepsi. Jadikah dhuha sebagai surat cinta, catatan syukur, ekpressi terima kasih awak pada Allah. 
Nikmat buka hanya wang ringgit. Nikmat bukan hanya pada harta.

Allah janji : Barangsiapa bersyukur pasti Allah tambah nikmat. disitulah kunci Dhuha menjadi Kaya.

Saya harap ianya membantu menukar persepsi. Terlalu banyak keluhan berbanding kesyukuran. Ruginya siapa tak solat Dhuha...


Korang memang BEST sebab sudi membaca di blog saya yang comel ni ('',)
Jika sudi rajin-rajin lah lagi singgah membaca di sini yer...

2 comments:

  1. nice sharing.. done folo sis, folo me back ;)

    ReplyDelete
  2. nice sharing, reminds me to be bersyukur all the time, alhamdulillah <3

    ReplyDelete